Le laboratoire de recherche de Grame organise un cycle de conférences sur des questions intéressant la création, les pratiques musicales et pédagogiques contemporaines, en lien avec les évolutions technologiques qui affectent directement ces pratiques.

 


Plate-formes mobiles pour de nouvelles approches créatives de la musique.

Mobile platforms for new creative approaches of the music.

  

Date : lundi 15 octobre 2012 - 10h30-13h 14h30-17h30
Lieu : CNSMD 3 Quai Chauveau 69009 Lyon - Salle d'ensemble -
Entrée libre dans la limite des places disponibles. Réservation au 04 72 07 37 00
Les présentations auront lieu en anglais.

The personnal computer as a paradigm of computer use is changing. Indeed we are now in a "post-PC" era, providing a set of new devices that allow as much as possible, burying the computer in everyday objects (tablet, object, Internet of things). Interactions and interfaces of these "new things" are inherently different, new, and strongly involves movements and gestures of the user. Many systems like smartphones are emerging as tangible interfaces and powerful computing units. The architecture of these systems has a profound impact on applications design. In music, it leads to a redeployment of the borders between listener, musician and creator. The conference is intended to cover these new territories of musical applications.

Conférenciers invités

Yann Orlarey
Parallèlement à des études universitaires en sciences économiques et en informatique, il a suivi la classe de musique électroacoustique du Conservatoire de Saint-Etienne. Membre du Grame depuis 1983, il est actuellement directeur scientifique de cet organisme. Ses travaux de recherche portent principalement sur les langages formels pour la composition musicale et les systèmes d'exploitation musicaux temps-réel. Il est l'auteur ou le co-auteur de différents systèmes et logiciels musicaux. Son répertoire musical comporte des pièces sur bande, des pièces interactives et des pièces instrumentales pour solistes, petites formations et orchestres. Pour la plupart, ses oevres font appel à des moyens informatiques, soit au niveau des situations de jeu instrumental proposées aux interprètes, soit au niveau de la composition musicale proprement dite.

Norbert Schnell
Norbert Schnell is researcher and developer at the Real-Time Musical Interactions team at IRCAM focussing on real-time digital audio processing techniques for interactive music applications. He studied Telecommunications and Music in Graz/Austria and worked as studio assistant at the IEM. At IRCAM he initiated and participated in numerous international research and development projects as well as artistic works in the field of interactive audio-visual installations, music pedagogy, and sound simulation. He chaired the 6th International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME) in 2006 and held the DAAD Edgard Varèse Guest Professorship for Electronic Music at the Technische Universität Berlin in 2007. Currently he focuses on his PhD on the animation of digitized sounds and their re-embodiment by bodily movements and gestures.

Georg Essl
Assistant Professor for Electrical Engineering and Computer Science and Music at the University of Michigan. He holds a Ph.D. in Computer Science from Princeton University. He has been affiliated with Deutsche Telekom Laboratories, MIT Media Lab Europe, University of Florida, and HyperWave. His current research focuses on mobile phones as musical instruments, sound synthesis and tangible interactions. He is chief architecture of the urMus mobile music programming environment. He founded and directs the Michigan Mobile Phone Ensemble (Michigan MoPho) and is also co-founder and co-director of the Stanford Mobile Phone Orchestra (MoPho), and is founding director of the Berlin Mobile Phone Orchestra (Berlin MoPho).

Atau Tanaka
Atau Tanaka bridges the fields of media art, experimental music, and research. He worked at IRCAM, was Artistic Ambassador for Apple France, and was researcher at Sony Computer Science Laboratory Paris, and was an Artistic Co-Director of STEIM in Amsterdam. Atau creates sensor-based musical instruments for performance, and is known for his work with biosignal interfaces. He seeks to harness collective musical creativity in mobile environments, seeking out the continued place of the artist in democratized digital forms. His work has been presented at Ars Electronica, SFMOMA, Eyebeam, V2, ICC, and ZKM and has been mentor at NESTA.

Xavier Boissarie
Praticien du numérique depuis 15 ans, Xavier Boissarie s'éloigne de la dimension immatérielle attachée à ce domaine pour mieux s'approcher de l'expérience incarnée.
Il s'empare des supports mobiles dans une tentative d'hybridation des espaces tangibles et numériques selon différentes modalités : la préfiguration de l'expérience concrète dans une simulation analogique, la captation et la restitution de l'expérience de déambulation à travers des représentations cartographiques dynamiques et interactive ou encore, le déploiement de contenus situés accessibles en déambulation avec un terminal mobile.
Pour travailler sur ces sujets, Xavier Boissarie a rassemblé une équipe composée de Game-Designers, Ingénieurs et artistes au sein de la société Orbe. L'équipe mène une intense activité de recherche et développement en collaboration étroite avec différentes institutions du domaine culturel : l'ENSADLAB (géo-localisation indoor), L'IRCAM et L'ENSCI (projet ANR Topophonie), l'ESAA (plate-forme de création de contenus situés), le PASS (projet ICI).